Ved å klikke "Godta" samtykker du til lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre navigasjon på nettsiden og anonymisert analyse av nettstedets bruk. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Syv grunner til at loven kan gi deg flere kunder – og bedre bunnlinje

Mange bedrifter tenker på åpenhetsloven som en byrde. Det er en tanke man bør slå fra seg. For bedrifter som innfører loven, vit at de er med på å gjøre verden litt bedre. En like viktig grunn til å innføre loven er at den kan være bra for bedriften som følger loven.

Her er sju gode grunner til å innføre loven – utover at du er med på å gjøre verden til et bedre sted.

1. Loven kan gi deg flere kunder.

Forbrukere i dag forventer at produktene de kjøper er etiske. Særlig unge mennesker forventer at produktet de kjøper ikke er laget under kritikkverdige forhold. Det er ikke kult å gå med klær som er laget i lokaler der giftige fargestoffer gir kreft til dem som jobber der. Kommer slike nyheter ut, er produktet ditt ferdig. Tapet for merkenavnet kan vare i lang tid. Tenk derfor heller på hvordan du kan fremstå som en som tar samfunnsansvar. Litt på samme måte som Patagonia markerer seg som miljøvennlig. Eller som Body Shop fremmer dyrevelferd. Du tar poenget.

2. Du kan ta deg bedre betalt.

Fremstår du som seriøs, kan du øke prisen på produktene dine. Undersøkelser viser at forbrukere er villige til å betale mer for tjenester som er laget under gode forhold. Klarer du å vise kundene dine at du driver seriøst, er det færre som vil ekskludere deg på grunn av pris. Forbrukere flest betaler gjerne litt ekstra for høye standarder.

3. De virkelig store kundene krever det.

Offentlig sektor kjøper hvert år varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for 600 milliarder kroner. Equinor kjøper varer og tjenester for noe slikt som 160 milliarder i året (og det fra utrolige 8 500 leverandører). Tygg litt på de tallene. La oss innrømme det: I Norge betyr offentlig sektor og oljenæringen mye. Som leverandør vil du være ekstra sikker på at du oppfyller kravene som disse massive innkjøperne setter.

4. Det blir lettere å få investeringer.

Investorer i dag setter høye krav til etiske investeringer. Du har sikkert hørt om ESG. ESG er en engelsk forkortelse, og står for «environmental, social and governance». Dette er krav som investorer setter til miljø, samfunnsansvar og selskapsstyring. Rapporteringen på dette området har blitt ganske omfattende i løpet av det siste tiåret. Har du derfor styr på åpenhetsloven, blir det fort lettere å oppnå kapitaltilførsel.

5. Det blir lettere å få lån.

Banker hater risiko. Og brudd på åpenhetsloven er en risiko. Bedrifter som ikke følger loven, kan miste kunder, ansatte eller annet som kan påvirke lønnsomheten til bedriften. Kan du derfor vise banken at du driver seriøst, som ved å følge åpenhetsloven, blir det lettere for deg å få lån i en bank.

6. Du slipper å bli hengt ut i media.

Åpenhetsloven betyr at andre kan kontakte deg for å få informasjon om hvilke standarder du setter i virksomheten din. Om lokalavisa (eller VG) kontakter deg, må du gi dem svar. Da er det greit å ha gjort en skikkelig jobb. Du vil ikke bli hengt ut som en useriøs aktør som importerer varer fra en fabrikk som bruker barnearbeid.

7. Du blir mer effektiv.

Det kan være en drittjobb å komme i mål med åpenhetsloven. Du må jobbe mye med standarder i bedriften din. Du må kontakte leverandørene dine og foreta en risikoanalyse av dem. Likevel, når du har gjort jobben, vil du sitte igjen med mange erfaringer. Du vil oppdage forhold du ikke var klar over. Alle mangler du kommer over, kan du forbedre. Rapportering betyr bedre oversikt, og bedre oversikt betyr at du har et bedre underlag for bedre beslutninger. Feil kan elimineres, og du kan øke produktiviteten på arbeidsplassen din.

Se hvordan Cleerly kan hjelpe deg med Åpenhetsloven

Prøv Cleerly helt gratis i 30 dager. Du trenger ikke å legge inn betalingskort.